Halloj
ganska nyss beställt mig en polestar2 känns gött gå från diesel till el
Vi har 11kwh laddbox i vår carport, sköts av parkeringsbolag ( trots att det är VÅR parkering vid radhuset) därför betalar vi 3,5kr/kwh, dyrt i förhållande till hushållselen men det får väl gå.
Däremot, vi fick precis besked om att frugan får ny bil från jobbet också el. Så nu har vi två bilar som går ganska långt och behöver "toppas upp" i stort sett dagligen, på en laddare. frågan är ställd om vik an få montera upp en "egen" som gå på hushållselen men fram tills dess....
Det finns ett vanligt Shucko i carporten, vår granne 2 hus ner laddade alltid sin Leaf i det uttaget och efter det sin Tesla, säkerligen under 5-6 år fram tills våra boxar installerades för något år sedan. Så om han kunde så borde vi med kunna? Att köra en på 3,7(ish)kwh och en på 11 är betydligt bättre än att bara kunna köra en på 11kwh, frågan är dock hur länge den lösningen funkar om fastighetsägaren inte går med på vi drar el till egen box. Risk för brand etc ( som jag tycker känns överdriven, min frus far är före detta brandman och superförsiktig med sånt som kan brinna) det var han som sa " varför laddarna ni inte i uttaget i carporten"
varningar om att ladda i vägguttag uppfattar jag är "safety first" a la Sweden generellt. trycker man ner till 8A eller 6A tom så?!
Några andra tips på att lösa två bilar ett uttag?
Tack för input
//Ulf
ganska nyss beställt mig en polestar2 känns gött gå från diesel till el
Vi har 11kwh laddbox i vår carport, sköts av parkeringsbolag ( trots att det är VÅR parkering vid radhuset) därför betalar vi 3,5kr/kwh, dyrt i förhållande till hushållselen men det får väl gå.
Däremot, vi fick precis besked om att frugan får ny bil från jobbet också el. Så nu har vi två bilar som går ganska långt och behöver "toppas upp" i stort sett dagligen, på en laddare. frågan är ställd om vik an få montera upp en "egen" som gå på hushållselen men fram tills dess....
Det finns ett vanligt Shucko i carporten, vår granne 2 hus ner laddade alltid sin Leaf i det uttaget och efter det sin Tesla, säkerligen under 5-6 år fram tills våra boxar installerades för något år sedan. Så om han kunde så borde vi med kunna? Att köra en på 3,7(ish)kwh och en på 11 är betydligt bättre än att bara kunna köra en på 11kwh, frågan är dock hur länge den lösningen funkar om fastighetsägaren inte går med på vi drar el till egen box. Risk för brand etc ( som jag tycker känns överdriven, min frus far är före detta brandman och superförsiktig med sånt som kan brinna) det var han som sa " varför laddarna ni inte i uttaget i carporten"
Några andra tips på att lösa två bilar ett uttag?
Tack för input
//Ulf