Ladda hemma, vägguttag?

Posta utan konto!

Gäster kan både posta nya trådar och svar, inget konto behövs!

Registrera Logga in

Ugglan81

Ny medlem
Halloj

ganska nyss beställt mig en polestar2 känns gött gå från diesel till el :)
Vi har 11kwh laddbox i vår carport, sköts av parkeringsbolag ( trots att det är VÅR parkering vid radhuset) därför betalar vi 3,5kr/kwh, dyrt i förhållande till hushållselen men det får väl gå.
Däremot, vi fick precis besked om att frugan får ny bil från jobbet också el. Så nu har vi två bilar som går ganska långt och behöver "toppas upp" i stort sett dagligen, på en laddare. frågan är ställd om vik an få montera upp en "egen" som gå på hushållselen men fram tills dess....

Det finns ett vanligt Shucko i carporten, vår granne 2 hus ner laddade alltid sin Leaf i det uttaget och efter det sin Tesla, säkerligen under 5-6 år fram tills våra boxar installerades för något år sedan. Så om han kunde så borde vi med kunna? Att köra en på 3,7(ish)kwh och en på 11 är betydligt bättre än att bara kunna köra en på 11kwh, frågan är dock hur länge den lösningen funkar om fastighetsägaren inte går med på vi drar el till egen box. Risk för brand etc ( som jag tycker känns överdriven, min frus far är före detta brandman och superförsiktig med sånt som kan brinna) det var han som sa " varför laddarna ni inte i uttaget i carporten" :) varningar om att ladda i vägguttag uppfattar jag är "safety first" a la Sweden generellt. trycker man ner till 8A eller 6A tom så?!
Några andra tips på att lösa två bilar ett uttag?

Tack för input

//Ulf
 
K

Klas2k

Gäst
Har provat att ladda en Tesla från vanligt schuko, i gott skick, med 8A, iofs via förlängningskabel, det blev jättevarmt !
Så skulle vara väldigt försiktig med regelbunden laddning från sådant, och framförallt se till att det var i nyskick (uppmätt, utbytta komponenter osv)

Men annars: Behöver n i ladda två bilar samtidigt då ? Hur ofta ?
Man bör ju inte ladda om den ändå har över 80%, i onödan, om man inte behöver det för ngn långresa osv. Och kör ni så mycket med båda bilarna att dom ständigt har slut på batteri ?

Vi har en laddhybrid och en elbil (50kwh) och vi klarar oss med en box. Ibland ärdet lite meck om dom har behov samtidigt (laddhybriden har ju inte så stort batteri), men det är rätt sällan ,och det är inte så krångligt att gå ut och byta efter några timmar. Med de nya effekttarifferna vill man ju ändå undvika för högfa toppar, och två bilar som laddar (11kw (om ni får så mkt?) och 3,7) ger ju en högre topp än en.
 

Ugglan81

Ny medlem
Har provat att ladda en Tesla från vanligt schuko, i gott skick, med 8A, iofs via förlängningskabel, det blev jättevarmt !
Så skulle vara väldigt försiktig med regelbunden laddning från sådant, och framförallt se till att det var i nyskick (uppmätt, utbytta komponenter osv)

Men annars: Behöver n i ladda två bilar samtidigt då ? Hur ofta ?
Man bör ju inte ladda om den ändå har över 80%, i onödan, om man inte behöver det för ngn långresa osv. Och kör ni så mycket med båda bilarna att dom ständigt har slut på batteri ?

Vi har en laddhybrid och en elbil (50kwh) och vi klarar oss med en box. Ibland ärdet lite meck om dom har behov samtidigt (laddhybriden har ju inte så stort batteri), men det är rätt sällan ,och det är inte så krångligt att gå ut och byta efter några timmar. Med de nya effekttarifferna vill man ju ändå undvika för högfa toppar, och två bilar som laddar (11kw (om ni får så mkt?) och 3,7) ger ju en högre topp än en.

Vad jag förstått ska man inte använda förlängningsladd, för klent material, sämre kvalitet på kontakter etc

Vi behöver hålla oss på 60-80% per bil för oförutsedda resaor, elbil inte riktigt lika planerbart som ex diesel som bara är att tanka på på två minuter.
Dessutom har vi en parkering där det bara får plats en bil i bredd så ska vi hålla på och behöva byta plats varje gång det ska laddas för att sedan är det den andra som ska iväg först på morgonen, då kommer vi ha ihjäl varandra till slut
 
Topp