Hur lång tid tar det att ladda en elbil?

Posta utan konto!

Gäster kan både posta nya trådar och svar, inget konto behövs!

Registrera Logga in

Per

Administratör
Forumpersonal
En vanliga fråga många ställer är: Hur lång tid tar det att ladda en elbil?

Här är några exempel:

Tesla

Tesla supercharging station
Runt 20 minuter till 50%, 40 minuter till 80%, 75 minuter till 100% för Model S.

Model 3

Super chargers kan ladda en Tesla från 0 till 23 mil på 30 minuter. Och till 80% på bara 40 minuter, därefter går det långsammare.

Laddar man hemma i ett vanligt eluttag tar väldigt lång tid, men låt säg på 12h är det uppladdat. Högt räknat.

Renualt Elbil

I en laddstation, upp till 80% tar 1 timme och 40 minuter.

Fyll gärna på mer fler exempel. Notera att det kommer nya bättre batteri och laddstationerna hela tiden, så tiderna ovan kan ha blivit bättre.

 
Senast ändrad:
R

ruskis

Gäst
Om jag laddar hemma vad behöver jag då för uttag?
Och hur många kwh drar en elbil i snitt?
 

OP-V8

Ny medlem
Jag har märkt att min kangoo laddar olika fort beroende på nätspänningen. På jobbet ligger den på 240v och då laddar den med ca 3.3kw DC in i batteriet vid 16A enfas. hemma har jag rätt låg spänning, ibland ner mot 215v, och då går det långsammare. sällan jag kommer över 3kW in i batteriet. Har en gammal trafo som kan transformera från 2-fas 400v till 1-fas 270v. Kopplade in denna hemma då jag har runt 380-390v mellan faserna och fick då ut 255v från trafon, eftersom den är på 3kVA så blev det ett visst spänningsfall när jag kopplade på elbilen, så när elbilen lade på sina 16A, så sjönk spänningen till 248V, vilket gjorde att instoppad effekt i batteriet blev så hög som mellan 3.4-3.5kw!
Detta betyder på ren svenska att samma laddkabel kan ge dig hyfsat stor skillnad i laddtid beroende på var du ansluter den..
 

elbilczero

Ny medlem
Har mest laddat hemma med laddsladd till vägguttag 10A och då är tiden oftast av underordnad betydelse och 5-6 timmar räcker för fullt som regel. Har börjat lära mig använda snabbladddare för att kunna ta mig till torpet 15 mil bort och med tomt batteri tog det igår under 20 minuter för 50 % laddning i batteriet. Resten laddade jag i hemma men det hade börjat bli långsammare tror jag. Laddaren vid Ica Munkebäck i Göteborg hade 50 kW och Chademokontakt.

Med halvladdat batteri kommer jag förhoppningsvis till nästa laddare och de 15 milen till torpet tar då minst en timme extra jämfört med bensinbilen. Den står parkerad på torpet för att vara ur vägen hemma. Vi använder den bara ett par gånger om året så den står bäst där. Har svårt att hitta snabbladdare efter de stora vägarna. Har någon här tips på en app eller karta som är någorlunda komplett? Mac Donald har ibland laddare men jag hittar inte vilka Donkar som har såna. Man ska kunna filtrera fram det på Mac Donalds hemsida men det funkar inte för mig.
 
Topp