Begagnad elbil, bästa klimatnytta?

Posta utan konto!

Gäster kan både posta nya trådar och svar, inget konto behövs!

Registrera Logga in

elbilczero

Ny medlem
Fick en idé om att bygga in en elmotor i fossilbilar för några år sedan och hade familjeråd om att starta med vår Mazda. En av familjemedlemmarna kom då med tipset om en några år gammal Citroen elbil för 90.000 kr. Köpte den och lade elbilsprojektet på is. Den bilen körs tre år senare dagligen i Göteborgsområdet och är den bästa bil jag haft.
Den har ett litet batteri dvs minsta klimatpåverkan. dels för att batteriet är litet och lätt och redan använts i 6 år och går på övertid. Dels ger lätt bil låg förbrukning. Litet batteri och laddning hemma och på jobbet innbär nyttig bil både för klimat och plånbok. Bor jag 5 mil från jobbet ger den lägsta pendlarkostnad och fullt batteri vid varje resas start. Fullt batteri ger överskott till att handla, hämta barn och några extraresor innan hemmasladden stoppas i.
Köpte bilen en Citroen Czero, samma som Mitsubishi Imiev och Peugeot Ion, för 90.000 kr för tre år sen och har endast bytt en krökt bakaxel och en fjärrnyckel. Skatt 360 kr per år och låg försäkring.
Smilar var gång jag passerar tappens prisskyltar med det senaste priset!
De här bilarna finns i norra Europa för en billig peng. Köp en och ta hem på trailer. Du kommer inte att ångra Dig och får 15000 kr lägre kostnad per år. Service finns.
 
Topp