Reservkraft med elverk?

Posta utan konto!

Gäster kan både posta nya trådar och svar, inget konto behövs!

Registrera Logga in
J

Jan Andersson

Gäst
Kan det inte vara en bra idé att ha ett litet elverk i el-bilen för att minska räckviddsångesten? Jag menar då att man skulle ha möjlighet att ladda batterierna för att komma ytterligare några mil om det skulle behövas. Det borde ju vara mycket billigare än en hybridbil där ju bensin- eller diesel-motorn måste vara stor nog för att driva hela bilen. Finns det någon tillverkare som har detta?
 
L

lennart gäst

Gäst
Kan det inte vara en bra idé att ha ett litet elverk i el-bilen för att minska räckviddsångesten? Jag menar då att man skulle ha möjlighet att ladda batterierna för att komma ytterligare några mil om det skulle behövas. Det borde ju vara mycket billigare än en hybridbil där ju bensin- eller diesel-motorn måste vara stor nog för att driva hela bilen. Finns det någon tillverkare som har detta?
Hej helt klart är de bra farligt bli stående en kall vinter ute på vägen ,, men ett catalysatorrenat elverk diesel elr bensin m rätt bränsle ,ladda när du kör , borde vara helt ok , elbil m tex 22 kw batteri räckvidd ja ca 8-12 mil åka in på laddstationer hela tiden, finns ju inte överallt heller köra omvägar för komma till dem inte bra ,obrist powertrain har ett mark ll , förbrukning vid test 2 dl mil hög laddkapacitet ,,vet ej kostnad, en sk lowspeedcar säljes under namnet i sve, titan zero r7 har ett inbyggt bensin elverk dessa bilar har seriekoppladde 12v batteri 6st,
 

Jörgen

Ny medlem
Ja om man behöver några kilometer, men annars förlorar man en massa energi om man går över en generator istället för att driva direkt med förbränningsmotor. Kan bli både dyrt och miljöproblem. Ett större batteri fixar det bättre. Det finns mopedbilar klass2, som har en generator, som kan ladda under körning, men då pratar vi om ett fordon med 1kw i 25km/h. De har också något 100tal watt på en solfångare, som ju inte ger många meter. Man kan få rasta ett par timmar för att med solkraft ta sig någon mil, en klar sommardag.
 

Kagård

Ny medlem
Kan det inte vara en bra idé att ha ett litet elverk i el-bilen för att minska räckviddsångesten? Jag menar då att man skulle ha möjlighet att ladda batterierna för att komma ytterligare några mil om det skulle behövas. Det borde ju vara mycket billigare än en hybridbil där ju bensin- eller diesel-motorn måste vara stor nog för att driva hela bilen. Finns det någon tillverkare som har detta?
 

Kagård

Ny medlem
Hej! Jag är en nybliven elbilsägare som har samma id'e. Jag har redan ett portabelt elverk inköpt på biltema. Så min tanke är att i nödfall koppla in elverket för att komma vidare till en laddstation. Förhoppningsvis finns det någon som kan räkna ut hur lång tid det skulle ta. Så att det inte tar fjorton dagar. Torbjörn
 

Kalle

Ny medlem
Som nybliven elbilsägare har du redan förstått att du måste tänka på ett annat sätt med din elbil. Planera framåt istället för att se alla olyckor som kan hända. Att ha en släpvagn med ett dieselverk på ett halvt ton bakom bilen är bara dumt!
 
Topp