laddspänning hyundai kona

Posta utan konto!

Gäster kan både posta nya trådar och svar, inget konto behövs!

Registrera Logga in
H

Hans

Gäst
laddspänningen på hyundai kona är för hög därför går batteriet sönder i förtid
 
H

Hans

Gäst
eftersom inga kommentarer har kommit.Skriver jag ytterligare information det gäller 12 volt batteriet vid mätning uppmättes 14,85v vilket är för högt, det bränner upp batteriet på 1-3år
 

Per

Administratör
Forumpersonal
Om laddspänningen på ditt 12-volts batteri i din Hyundai Kona är för hög, kan det definitivt leda till att batteriet bränner upp i förtid. En normal laddspänning för ett 12-volts bilbatteri bör ligga mellan 13,7 - 14,7 volt, så ditt batteri ligger över det normala.

Några potentiella orsaker till det höga laddningsspänningen kan vara:

1. Felaktig spänningsregulator: Spänningsregulatorn, som vanligtvis är en del av generatorn, hjälper till att kontrollera laddspänningen som skickas till batteriet. Om denna del är felaktig, kan den leda till överladdning av batteriet.

2. Problem med bilens dator: Vissa bilar använder bilens dator för att reglera laddningsspänningen. Om det finns något fel med bilens dator, kan det också orsaka överladdning av batteriet.

3. Skadade eller slitna kablar: Om kablar som kopplar generatorn till batteriet är slitna eller skadade, kan det orsaka en hög laddspänning.

Ta med bilen till Hyundai servicecenter, som kan diagnostisera problemet. Om bilen fortfarande är under garantin kan det också vara bra att kontakta Hyundai direkt.
 
E

Elkalle

Gäst
Hade samma fel på en Golf, laddade med 15.4 volt. Verkstaden sa att det inte var något fel! Trots detta fick jag ett nytt batteri utan kostnad.
Jag föreslog att de skulle kontrollera regulatorn. Självklart gjorde de inte det så det nya batteriet blev lika misshandlat.
Den nya ägaren lär märka felet i vinter ...
 
H

Hans

Gäst
Jag har också en nissan leaf 2013 med original batteri jag kollade laddningen på den 14,5v en kort stund därefter 13,8
på min hyudai cona har förra ägaren bytt batteriet. Jag känner en som har likadan bil som fick problem med batteriet,
klagade flera gånger på detta.han bytte bil istället,samma modell.bilen ar ju väldigt bra förövrigt. Jag tänker fixa det här själv jag återkommer om hur jag gör.
 
H

Hans

Gäst
Jag kan inte ändra på bilens inställningar,men jag kan sätta in dioder för att sänka spänningen till batteriet
och eventuellt byta till litium batteri som är mycket stabilare i spänningen.som bilen är nu laddar den ibland flera
gånger dagligen när bilen är avstängd.
 
Topp