Import från USA - laddsladd och standarder

Posta utan konto!

Gäster kan både posta nya trådar och svar, inget konto behövs!

Registrera Logga in

kige

Ny medlem
Hej, jag flyttar hem till Sverige i Augusi efter en tid i USA. Har en 2016 XC90 T8 som jag tar med mig. Är det ngt jag ska tänka på kring landsladd och standards? Den sladd jag har idag är för ett amerikanskt uttag, så den får bytas ut/modifieras. Men är det ngt som hindrar mig från att använda och ladda bilen utöver själva plugin-standardkontakten mot nätet? Kan man enkelt köpa en svenskanpassad sladd med en Typ-1-uttag på bil-delen?
 

OP-V8

Ny medlem
kolla om din kabel är multivolt. det står isåfall 100-240 volt på den. jag kan ladda min renault kangoo med 120 volt, och får därmed långsammare laddning, men den klarar det. vad har du för uttag mot bilen? USA kör ju med Typ1, och om du har typ 1 så kan du ju bara köpa en ny typ1-CEE kabel, t.ex. denna: https://www.ebay.com/itm/Morec-Type-1-Portable-EV-Charging-Box-Switchable-10-16A-EVSE-Car-Charger-CEE/362882428697?_trkparms=aid=1110012&algo=SPLICE.SOIPOST&ao=1&asc=225074&meid=826a1c2f17de453a999e9a16ea0aa4d0&pid=100008&rk=1&rkt=12&sd=362789617568&itm=362882428697&pmt=1&noa=0&pg=2047675&algv=PromotedSellersOtherItemsV2&_trksid=p2047675.c100008.m2219
Var noga med att få bilen reggad som flyttgods, då får du ha kvar den amerikanska belysningen om den modellen har röda blinkers bak och orange parkeringsljus fram, annars kommer du åka på att bygga om det vilket är dyrt och tråkigt och kommer se fult ut med eftermonterade utanpåliggande lampor..
 

OP-V8

Ny medlem
Har du förresten något släp med elbromsar där i USA som du skulle kunna ta med dig i flytten? Det är ett hett tips då dessa är omöjliga att regga här om man inte tar dom som flyttgods, och dom är eftertraktade av nördar som jag, och därmed lätt att sälja i sverige. (jag fick ge 82000 för min 10 år gamla Aluma biltransport som är flyttgodsreggad, https://www.garaget.org/mypage/?page=gallery&user=20433&album=74430 och en sån får man för 4-5000 dollar ny i USA)
Bäst kan man tjäna på dom stora "gooseneck" släpen.
 

kige

Ny medlem
Tack för grymma svar. Sladden tillåter upp till 240V men har amerikanskt jordad stickkontakt. Kanske kan få till ngn adapter som är säker där?



Jag tar med sladden och hoppas på en lösning! Säg gärna till om ni har bra idéer.

Tack även för släptipset. Hinner inte med det nu dock. :)
 

OP-V8

Ny medlem
ja då kan du bara byta stickpropp på sladden, använd inte en reseadapter, den kommer börja brinna, och byt inte till en schuko-stickpropp, då de amerikanska laddkablarna laddar med 15ampere, som är normal säkringsstorlek där, och den kommer fortsätta ladda med 15A även vid 230Volt, så du kommer ju få dubbelt så snabb laddning, men det ställer krav på kontaktdonet! så montera en blå CEE stickpropp på sladden https://www.jula.se/catalog/el-och-...cee/stickproppar-och-uttag/stickpropp-400700/
och montera ett sådant uttag där du parkerar bilen, med 3G2.5 kabel direkt från centralen, på egen 16Amp säkring.
 
Topp