Hur fungerar det att stå med en elbil ute i carport under vintern?

Posta utan konto!

Gäster kan både posta nya trådar och svar, inget konto behövs!

Registrera Logga in
F

Fredrik

Gäst
Hej
Funderar på att skaffa elbil men är osäker på hur det skulle påverka batteriet med att stå ute med bilen i svensk sträng kyla under vintern. Har förstått att så länge den är ikopplad med sladden i laddstolpen så ser den till att batteriet håller sig på lagom temperatur. Men skadar man batteriet om den står exempelvis på jobbet ute i flera timmar utan att vara inkopplad i någon laddstolpe? Det känns spontant att det inte är bra för batteriet om den står ute på vintern utan laddkabel? Är det någon som vet hur detta påverkar batterierna och om de räknar in dessa faktorer i exempelvis 10 års garantier eller till 16000 mil. Verkar som att flesta elbilsägare bor i villa med varmgarage och kan ladda på jobbet. Då skulle det inte vara några problem att äga en elbil. Hoppas någon har ett svara på min fråga.
Mvh Fredrik
 
J

J.S

Gäst
Hej!

Det skiljer lite från modell till modell hur detta sköts. I de lite dyrare bilarna, så som Tesla, så har du mycket riktigt ett system som ser till att batterierna håller sig inom önskad temperatur. Att ha sladden inkopplad i detta fall är en fördel eftersom då tas elen ur elnätet istället för att använda batteriet.

Sedan finns det bilar som har... Ja, snålat. Till exempel VW e-Golf har varken batterikylning eller batterivärmare. I vanliga fall torde det dock inte vara katastrof. Visst, ur ett kallt batteri får du helt enkelt ut mindre energi (till det värmts upp igen, då kommer energin att bli åtkomlig igen.) men det lär inte vara något som checkas av för garantier. Att det skulle ta skada lär inte ske under vanliga omständigheter enligt min ovetenskapliga gissning, det behöver troligen be rejält kallt innan det ska ske. Att lämna elbilen vid jobbet under ett par timmar ser jag inte som ett problem.

Generellt kan man säga att värme är betydligt mera besvärligt än kyla. Hög värme (30+ grader) under längre tid skadar/skyndar på degraderingen litium-jon batterier (vilket då blir ett problem speciellt för de få bilarna utan batterikyla, med andra ord, Nissan Leaf och VW e-Golf), medans kyla endast temporärt fryser in den lagrade energin.
 
J

J.S

Gäst
Jag kan lägga till att t.ex Tesla rekommenderar dock följande i sin amerikanska manual:

Temperature LimitsFor better long-term performance, avoid exposing Model S to ambient temperatures above 140° F (60° C) or below -22° F (-30° C) for more than 24 hours at a time

Men huruvida detta är ett reellt problem, eller endast en friskrivning vet kanske endast Tesla. Jag ser dock inte själv problemet med att ha en bil stående inkopplad, i kyla, en längre tid.
 
J

J.S

Gäst
Jag kan lägga till att t.ex Tesla rekommenderar dock följande i sin amerikanska manual:

Temperature LimitsFor better long-term performance, avoid exposing Model S to ambient temperatures above 140° F (60° C) or below -22° F (-30° C) for more than 24 hours at a time

Men huruvida detta är ett reellt problem, eller endast en friskrivning vet kanske endast Tesla. Jag ser dock inte själv problemet med att ha en bil stående inkopplad, i kyla, en längre tid.
 
Topp