Ett år med e-tron (del 1)

Posta utan konto!

Gäster kan både posta nya trådar och svar, inget konto behövs!

Registrera Logga in
Jag är en kverulantisk materialist med ett obetydligt i-landsproblem. Så, med det konstaterat vill jag berätta om min erfarenhet av ett år med Audi e-tron och förhoppningsvis bespara någon läsare en liknande upplevelse.

Jag har med åren kommit fram till en bruttolista med funktioner som jag har som skallkrav när jag väljer bil. Vi behöver inte gå igenom den listan här men moderna säkerhets- och stödsystem så som adaptiv farthållare, diverse nödbromssystem, körfältsassistans och skyltavläsning är de viktigaste tillsammans med en mobil-app med körjournal. Det senaste skallkravet, som minskade ner utbudet betydligt, var att det ska vara en ren elbil. Därmed var det ett faktum att jag skulle bli tvungen att överge Volvo efter fyra förmånsbilar i följd därifrån.

Efter diverse resonerande föll valet på Audi e-tron i tron (ordvits) att det rent av var ett steg upp kvalitetsmässigt från Volvo. Redan här börjar upplevelsen. Att bygga ihop en Audi är ingen lek. Visst kan du välja sätesvärme bak men då får du också välja interiörbelysning i tolv färger, ryggmassage i framstolarna och kylskåp i handskfacket. Ok, nu hittade jag bara på men ni förstår principen. Några veckor innan bilen kom annonserade Audi att man ändrat så att bilarna får utnyttja lite större andel av batteriet. 95 kWh batteri innebär inte att man kan nyttja 95 kWh för den som trodde det. Det kan ju tyckas att det låter som en mjukvaruuppdatering men icke sa Nicke. Jag som var bland de första att beställa bilen fick minsann nöja mig med någon mil mindre än övriga (den här milen hade gjort ganska mycket nytta, mer om det senare).

I samma veva gick Ionity (alltså laddstationerna som Tyskarna och några till bygger ut för att matcha Teslas superchargers) ut och presenterade sina priser. Priset som när jag beställde bilen låg på 80 kr för en full laddning sattes istället till 8,70 kr per kWh. En liten höjning på sisådär 800 % i mitt fall. Visst förstod jag att det inte kunde kosta 80 kr för en hel laddning för evigt men 800 % kändes inte helt rimligt eller särskilt respektfullt mot kunderna. Man kunde dock teckna ett abonnemang för drygt 2.000 kr per år och få ladda för ungefär motsvarande pris som Teslaägare får ladda på Superchargers. Jag kan tycka att om man köper en bil av Audi/VW/Porsche som är största part i Ionity så kunde ett abonnemang ingå men Audi hävdar naturligtvis att man inte har någon som helst rådighet över det.

Jaja, bara att teckna ett abonnemang då. Nja, inte riktigt. För att aktivera abonnemanget skulle man trycka på en knapp i Audi-appen men knappen fanns inte. Efter diverse runtbollningar hos Audis support blev jag ombedd att åka till en Audiåterförsäljare som så klart inte heller hittade knappen eftersom den inte fanns. Men han beställde istället ett laddkort som naturligtvis inte hann fram i tid till den första långresan. Så det blev 8,70 kr/kWh Skåne tur och retur. Fast inte överallt. Jag blev nämligen stående i Manntorp där bilen vägrade börja ladda. Med hjälp av Ionitys support lyckades vi tillslut få igång laddningen genom att stå och pressa laddhandtaget hårt mot bilens kontakt och så kunde Ionity fjärrstarta laddningen. Den fick vi gratis. Samma upplevelse har jag haft flera gånger sen vid laddning, tror dock att de tar betalt även för dessa numera. Audi har alltså misslyckats med att bygga ett ladduttag på en elbil. Ja…

Nåväl, nog gnällt om det. Nu till bilen. Vorsprung durch Technik. Eller? Det blir inte helt lätt att på ett pedagogiskt sätt beskriva alla brister utan att ni somnar innan ni kommit igenom hela texten, men ta ett break nu och häll upp en kopp kaffe. Jag utgår från att ni stackare som överväger e-tron är hyfsat bekanta med vad de olika funktionerna gör. Förlåt, är tänkta att göra.

Jag skulle vilja börja med säkerheten för den är för mig viktigast men jag måste smyga in appen först eftersom den var så obegripligt bedrövlig att det tog flera dagar innan jag slutade leta efter den riktiga Audi-appen och insåg att det faktiskt var den jag använde. Tänk er en ganska dåligt mobilanpassad websida. Efter lite skrollande och klickande så kan man hitta knappar för att låsa upp dörrarna, starta parkeringsvärmare och lite sånt. Tyvärr är det sällan som det händer så mycket om man trycker på dessa knappar men det finns en app i alla fall. Och hej, den har en körjournal. Men jag hittade aldrig hur man exporterar de resor man har gjort. Efter ett tag insåg jag att appen inte alls har en körjournal. Den har en anteckningsfunktion där man manuellt skriver upp mätarställning och mellan vilka platser man kört.

Detta ska då jämföras med Volvo on Call som automatiskt registrerar mätarställning och start- respektive slutadress för varje resa och där man busenkelt kan gå in när som helst och kategorisera respektive resa som privat eller tjänst och sen exportera en månad till t ex Excel. Och som dessutom faktiskt startar parkeringsvärmaren när man trycker på knappen. Och är en app och inte en illa mobilanpassad hemsida. Och har funnits med dessa funktioner i typ 10 år. Det här sätter ganska väl standarden för totalupplevelsen med e-tron, eller egentligen snarare Audi. De ligger ungefär ett decennium efter Volvo.

Appen har förresten en funktion som Volvo on Call saknar. Det är att den startas varje gång man startar bilen. Jättepraktiskt om mat t ex har ett Teams-möte i telefonen men vill sätta sig i bilen och fortsätta. Istället för att titta på någon tråkig presentation får man då njuta av en stor röd Audiblaffa på skärmen. Om Audi hade brytt sig bara det minsta lilla om hur kunderna faktiskt upplever deras produkter så hade de gått in på App-store och läst recensionerna på appen. Det är inte precis smickrande läsning för att uttrycka det milt.

Men nu har vi ju fortfarande inte kommit till själva bilen. Nej, men spänn fast er för nu åker vi. Systemfel parkeringshjälp, livsfarlig baklucka, idiotisk programmering av tändningen, fullständigt livsfarlig korsningsassistent, illa programmerad effektivitetsassistent, helt oanvändbar skyltavläsning (och därmed även adaptiv hastighetsassistent), filkörningsassistent på slumpgenerator, pre sense front tål inte regn, farthållaren tål inte regn, ingenjörsmiss på filbytesvarnare, exit warning systemfel, centrallås systemfel, infotainment…suck, Apple Carplay buggig integrering, dragkrok bara manuellt avtagbar, automatisk parkeringsbroms på slumpgenerator, växelväljare buggig, solskydd…suck, inga fästöglor för barnstolar, hela registret på felmeddelande vid lite sladdande, glapp i laddkontakten, bländad av instrumentbrädan och så vidare.
Diverse systemfel är helt enkelt vad det låter som. Intermittenta fel som man förväntas leva med.

Korsningsassistenten är tänkt att bromsa bilen om man kör ut i en korsning där det kommer en bil från sidan på kollisionskurs. Här har Audi kryddat det hela lite så ibland bromsar bilen t ex i en T-korsning när man ska smita ut efter en bil som passerat från höger, med konsekvensen att man blir stående i korsningen mitt i vägen för de bilar från vänster som man egentligen hade hunnit ur vägen för. Det är en inte helt angenäm situation som förare med barn bak till vänster i bilen. Fullständigt livsfarligt.

Skyltavläsning tänker man sig kanske är en funktion där bilen läser av trafikskyltar och presenterar för föraren i en display. Så var det i alla fall i mina senaste Volvo. Men här har Audi vägt in vad man själva tycker att det borde vara för hastighet på vägen. Det här gör att om man till exempel kör på E18 genom Stockholm så menar bilen att det är 110 medan det i själva verket är 80. Väljer man då att ha adaptiv hastighetsassistent aktiverad så blir även detta system livsfarligt. Det finns även andra detaljer i hastighetsassistenten som gör den livsfarlig, t ex att den i princip tvärbromsar om man ligger och kör på farthållare och kommer till en hastighetssänkning utan att ta någon som helst notis om hur trafiken i övrigt reagerar på den nya hastighetsbegränsningen.

Även om jag anser mig vara en erfaren och ganska kompetent bilförare så händer det att jag vinglar lite i körfältet om uppmärksamheten tillfälligt är någon annan stans. Då är det bra med en filkörningsassistent som hojtar till att det är dags att vakna eller rent av styr tillbaks bilen lite försiktigt. Men det har Audis variant aldrig gjort när jag har vinglat. Däremot varnar den ganska ofta när jag kör exakt mitt i körfältet. Det vore intressant att veta om det faktiskt finns någon sensor kopplad här eller om det bara är en slumpgenerator. Det har också hänt att systemet försökt styra bilen av vägen eller in i en refug. Praktiskt.

Parkeringsbromsen är en annan pryl som jag inte riktigt har listat ut om den går på slumpgenerator eller om det finns någon logik som styr den. En ganska enkel logik hade varit att om man lägger växelspaken i läge P så aktiveras den automatiska parkeringsbromsen. Jag tänker att P nog står för park så kopplingen känns inte helt långsökt. Men så är det i alla fall inte. Jag tycker mig ha hittat samband mellan att marken lutar och att parkeringsbromsen aktiveras men det är långt ifrån alltid. Det är i alla fall det jag väljer att gissa på och givet hur tillförlitliga alla andra funktioner är så är det fullt rimligt att min studie inte har gett ett statistiskt övertygande resultat.

(Fortsätter i del 2)
 
Ett år med e-tron (del 2)

Bakluckan, en annan av mina favoriter. Superpraktiskt att man kan vifta med foten under den för att öppna eller stänga. Och det fungerar faktiskt riktigt bra. Lite för bra. Om man t ex har parkerat lite trångt och ska smita förbi bakom bilen får man vara beredd på att få en skitig baklucka på tröjan/skjortan/kavajen. Har man tur hinner man förstå vad som händer och stoppa den med handkraft, i annat fall blir man nersmetad med bakluckelort och kanske en liten repa på luckan av garagetaket. Samma sak gäller stängningen, om man t ex lastar bilen eller byter blöja på barnet i bagageutrymmet får man vara beredd på att bli överfallen av bakluckan. I mitt fall har det hittills mest varit mitt huvud och min rygg som fått ta smällarna men ett par skidglasögon har fått sätta livet till också när jag prioriterade att rädda undan sonen.

Jag störde mig länge på att Volvo inte hade automatiskt infällbar dragkrok utan att man skulle krypa in under bilen för att montera den. Men på den senaste Volvon var den äntligen automatisk. Där har Audi legat före så jag läste tyvärr lite slarvigt när jag valde Audi eftersom jag förutsatte att de inte hade backat utvecklingen. Men på just e-tron har man gått tillbaks till en avtagbar krok som förvaras i bagageutrymmet och som man alltså manuellt fäster under bilen. Och vips så var vi ett decennium tillbaks i tiden igen.

Infotainmentsystemet måste nästan upplevas. Det är så klart en subjektiv bedömning hur man upplever det. Kanske man uppskattar det om man är tysk. Låt oss nöja oss med att det inte är helt intuitivt. Själv önskar jag nästan att det bara var en svart skärm. Men hej, lucky me, det blir det ibland!

Apple Carplay fungerar, bortsett från att det av och till går in och bryter radion, egentligen ganska bra. Ända tills parkeringskamerorna går igång. Och om det samtidigt ringer på telefonen, voine voine. Sen är det lika spännande varje gång om det är radion, telefonens musikspelare (alltså inte Spotify utan musikappen som jag gissar att de flesta använde senast för typ 10 år sen), eller helt enkelt ingenting som börjar spela när man slår på tändningen.

Ja visst, det finns tändning. Men är det inte en elbil? Ehm, jo. Frågor på det?

När man nu har unnat de nostalgiska kunderna att få behålla tändningen så tänkte man i alla fall till med hur man programmerar den. Eller? Nja, om man t ex ska gå ur bilen och öppna en garageport, plocka ut ungarna innan man backar in i garaget, koppla en släpvagn eller egentligen vad som helst och stänger förardörren så är tändningen på under hela förloppet ända tills man öppnar dörren för att sätta sig i bilen igen. Då slås den av. Fiffigt. Och om man är slarvig som jag och glömmer att slå av tändningen när jag kliver ur min elbil och sen efter att ha hämtat något ur bagageutrymmet vill låsa bilen med låsknappen på bakluckan måste jag trycka inte mindre än tre gånger. Det är fler knapptryckningar än för att signera ett bilköp med bank-ID. Men man lär aldrig låsa bilen från bakluckan av misstag i alla fall. Eller ja, du kan råka ställa dig ganska nära så stängs den automatiskt om du hinner flytta på dig. Om man vill ladda sin elbil måste man förresten slå av tändningen, och alltså döda bilens wifi-hotspott och således även pågående Teams-möten, barnfilmer etc etc.

Nu är det väl inte hela världen om tändningen slår av sig när man öppnar dörren för att sätta sig och köra iväg. Det är väl bara att starta igen och köra? Mm, men lotteriet med radio/musikspelaren/bara tystnad börjar om och man får inte ha bråttom. Det tar nämligen en stund för tändningen – vad den nu gör – att reagera och sen måste man vara väldigt noga när man med den urtjusiga växelväljaren väljer växel. Om man inte når exakt till ändläget så händer nämligen nada. Hyfsat enerverande om man ska ta sig in/ut ur en riktigt trång parkering och således måste växla mellan D och R många gånger. Det är nämligen inte så att växelväljaren stannar framme om man lägger i R och bak om man lägger i D utan man måste noga hålla koll på att det faktiskt är den växel man tänkt sig, annars går det åt motsatt håll. Man måste också tajma växlingen med ett rejält stamp på bromsen, man ska inte tro att man kommer undan med att dutta lite på hejdaren. Idiot som inte kan växla tänker ni. Kanske, men kom tillbaks efter ett år med bilen så kan vi diskutera saken.

På tal om idiot, nej vi börjar om. Det finns några mindre lyckade produktdesigner. Till exempel så är ytterbackspeglarna (inte de platta med kamera) utformad så att man ser dess blinkers inifrån bilen. Det kanske är bra, jag vet inte. Det som inte är så bra är i alla fall att döda vinkelvarnaren också är en lampa som sitter på backspegeln och praktiskt nog har samma färg som blinkersen. Men hur ska man skilja dem åt? Jo, Audis designer lade pannan i djupa veck och kom fram till den briljanta lösningen att döda vinkelnlampan får blinka i annan frekvens än blinkersen. En annan lösning hade varit att göra döda vinkelnlampan röd. Men se till att memorera frekvensen så att du vet om du bara blinkar eller faktiskt är på väg att mosa en FIAT.

En annan kul design är solskyddet. Eller egentligen taket som omsluter solskyddet. Jag håller med, det är jättesnyggt att solskyddet liksom är infällt i taket. Problemet är bara att det kan vara ganska praktiskt att kunna fälla ner solskyddet ibland. Då tänkte designern till igen och gjorde en ursparning i taket på ett ställe så att man där kan föra upp handen och greppa tag i solskyddet. Det är ju bra. Ett litet tipps bara till nästa solskydd som designern designar. Om man vill fälla ner solskyddet är det oftast för att det är sol ute och att man blir bländad av densamma. Inte sällan uppstår denna bländning ganska hastigt och man blir då ofta påmind om att rutan kanske inte var helt nyspolad. Men det är inga problem eftersom man har två händer. Höger hand kan både hålla ratten och dra i torkarspaken så att rutan spolas och vänster hand kan fälla ner solskyddet. Galant, så ursparningen sitter alltså på vänster sida solskyddet. Jaha, nähä. Ni satte den på höger sida. Men hur tänkte ni då? Ska man alltså ta tag på höger sida solskyddet med vänster hand? Skymmer man inte sikten för sig själv då? Nähä ni har inte provkört bilen själva, nej jag har liksom förstått det.

Och på tal om att bli bländad. Den del av instrumentbrädan som inte är en bildskärm är klädd i superflådig pianolack. Fint ska det vara. Tyvärr har pianolack egenskapen att den är ganska blank. Jag kan inte dra mig tillminnes att någon av mina Volvo haft blank interiör där. Det har varit någon sorts matt metall, matt kolfiber eller matt trä. Nu förstår jag varför. Om man kör på motorvägen med solen i ryggen kan det vara skönt att plocka av sig solglasögonen en stund. Man har ju automatisk avbländande backspeglar liksom. Tyvärr inte automatiskt avbländande inredning dock. Inte provkört inredningen heller nä.

Sätena är okej, inte lika sköna som Volvos men de funkar. Skönt med koppling till nyckeln så att de ställer in sig automatiskt beroende på vilken förare det är. Och det funkar. Ofta. Men ibland är det som om systemet blandar ihop nycklarna. Det är inte jag som gör det för min frus nyckel hänger på en knippa och min är lös. Då får man klicka runt lite i menyn och så plötsligt funkar det igen. Jag har aldrig förstått om det faktiskt är jag som löser problemet eller om det självläker. I vilket fall ytterligare ett irritationsmoment.

Sätena har också en lyxig instegsfunktion där de åker bak lite när man ska kliva i eller ur bilen och fram när man väl sitter. Ibland. Vissa gånger stannar det bak och då är man ute på hal is för därifrån är det inte lätt att komma tillbaks till sin lagrade favoritposition. Det kan gå om man kliver ur och låser och börjar om men inte alltid. Det finns också en meny där man kan välja förare, jag hittade fram dit en gång. Lyckligtvis går det att stänga av funktionen, instegshjälp tror jag den heter.

Lite positivt finns det att säga om bilen också. Den är helt ok att köra när alla system håller sig lugna. De fysiska sakerna känns gedigna. Jag är ingen motorjournalist så jag har ingen aning om bottenplattor och allt vad det är men den är säkert bra. Det vore väl egentligen ganska anmärkningsvärt om man efter 100 år eller vad det är inte lyckats få till en bil där delarna faktiskt sitter ihop och inte knakar och skaver.

(Fortsätter i del 3)
 
Ett år med e-tron (del 3)

När det kommer snö brukar jag passa på att sladda runt lite på IKEA-parkeringen för att få koll på hur bilen beter sig om det blir en skarp situation. Och för att det är väldigt kul (jag brukar skylla på att det är grabben som tycker att det är kul). Sladda man dock inte göra med en e-tron. Nästan direkt går varningsmeddelandena fullständigt bananas. Jag har inte lyckats hinna med att läsa alla fel men det är i alla fall löst hjul, däcktrycksövervakning ur funktion, awd-system ur funktion, dålig sikt, antispinn ur funktion, diverse antikollisionssystem ur funktion med mycket mer. En stilla undran är då vad man ska ha t ex antispinn och awd till om de slutar fungera när man har fått lite hjulspinn. Jag kan bara konstatera att jag absolut inte vill hamna i en krävande trafiksituation med min Audi.

När antispinn ballade ur av att bilen fick spinn hade jag kommit till det stadiet av besvikelse över bilen att jag på allvar började driva frågan om reklamation eftersom det inte känns rimligt att man ska sitta i en bil för över en miljon kronor och känna sig osäker på om de mest grundläggande säkerhetsfunktionerna kommer fungera som det är tänkt när det behövs. Men Audi låter meddela att så länge man inte kan verifiera att en funktion/komponent inte möter upp mot specifikationen och att de inte kan åtgärda felet så kan man inget göra. Det faktum att saker är så dåligt designade/konstruerade att de är oanvändbara och rent av farliga nöjer man sig med att konstatera att kunden kan uppleva det som mindre bra produktegenskaper. Och att säkerhetssystemen helt slutar fungera vid vissa körsituationer tycks heller inte bekymra dem nämnvärt. Sedan senaste verkstadsbesöket har det inte varit någon snö så vem vet, awd och antispinn med mera kanske funkar om jag får sladd. Eller inte. Ingen vet, allra minst Audi. Förklaringen till att bilen flippade ur på IKEA-parkeringen var att något av felen ledde till massa andra fel, och i och med att man anser sig ha avhjälpt felet så var allt frid och fröjd. Problemet är bara att om det hade varit en skarp situation och inte en parkeringsplats så kanske vi hade slutat 20 meter ut i skogen medan bilen rabblade felmeddelanden. Återigen har Audi inte testat att bilen levererar, varje gång. Det är fullständigt oacceptabelt när det kommer till säkerhetssystem.

Upplevelsen är total ignorans, även om jag måste säga att den stackars företrädare för Audi som fått mitt ärende i knät håller god och tålmodig ton och teknikern som försökt rätta till saker gör vad han kan men de förefaller fullständigt bakbundna av den överordnade organisationen. Ignorans passar in på så många ställen. Det känns på något sätt som att Audi är så självgoda att de helt har missat vad som hänt de senaste tio åren. Jag hoppas för allt i världen att de inte har några planer på att släppa en självkörande bil inom överskådlig framtid för om de släpps fria på vägarna skulle jag börja överväga att åka kommunalt.

Att en Audi inte skulle kännas säker var för mig helt otänkbart. Men ta bara en så enkel detalj som öglor under framstolarna för att fästa bakåtvänd bilbarnstol i (för vikt högre än vad ISO fix klarar av). På Volvo sitter det öglor på slutet av skenorna som framstolarna löper i och där krokar man i barnstolens spännband. Men på Audi får man ligga och åla och trä spännbanden under skenorna eftersom det saknas krokar.

Jag kan omöjligt vara den första kunden i historien som reagerar på detta. En ögla kostar kanske fem kronor. Jag hyrde bil med bilbarnstol i Tyskland för några år sedan och försökte få en bakåtvänd stol till min då två år gamla son men biluthyraren förstod inte vad jag menade. Inte på grund av min dåliga tyska utan helt enkelt för att den säkerhetskulturen inte har nått Tyskland än. Barnen åker framlänges där. Men istället för att då ta till sig av feedback från den svenska marknaden och kosta på bilen 20 kronor till för fyra öglor så lever man kvar i sin ignoranta bubbla där man tror att man fortfarande har Vorsprung durch Technik. Men jag kan berätta att för er Audi att er slogan ter sig sarkastisk, på gränsen till tragikomisk efter ett år med en bil från er. Er gravt underutvecklade säkerhestkultur blir inte rätt bara för att er slogan påstår det lika lite som polisen kommer låta mig köra 110 på E18 genom Stockholm bara för att ni tycker att det borde vara det eftersom vägen är så bred.

Fortsatt på temat ignorans så har jag inte lyckats släppa appen än. Jo, den blev faktiskt en app för några veckor sedan och numera händer det att bilen reagerar när man trycker på någon knapp men körjournalen är fortfarande ett anteckningsblock. Någon sa att det inte var samma skatteregler och krav på körjournal i Tyskland. Nähä. Så då är det helt uteslutet att sätta en programmerare i en vecka och göra en körjournal för den svenska marknaden bara för att det inte används i Tyskland? Ignorant, någon?

Vi tar ett till exempel på ignorans. Låsen i bakdörrarna krånglar. Det har hänt ett antal gånger men mest lägligt kom det när vi efter avslutad skidsemester skulle lasta takboxen och sätta ungarna i bilen. Det går alltså varken att öppna dörrarna utifrån eller inifrån. Prova att lasta en takbox och lastsäkra lasten utan att stå i tröskeln på bakdörrarna. När ni har gjort den övningen kan ni fortsätta med att sätta två trötta, och vid det laget ganska frusna, barn i barnstolarna i baksätet via framsätena och spänna fast dem. Audi försökte så klart åtgärda felet men svaret när jag var lite upprörd över det hela var att dörrarna nog skulle ha låst upp sig om en airbag hade löst ut. Jamen det känns ju tryggt. Dels är det ganska praktiskt att kunna öppna bakdörrarna av en mängd olika skäl men ponera att ett av barnen sätter något i halsen och man fort måste få ut det. Jaja, vänta lite jag ska bara hämta ett baseballträ och försöka slå in grillen så att airbagen löser ut. Men du kan väl hålla andan så länge. Jag vet inte vad Audis spec säger om bakdörrarna och jag vet heller inte om felet är åtgärdat eftersom det lyckligtvis inte krånglar varje gång men det är helt absurt att man på en helt ny bil på allvar behöver fundera ut en strategi för hur man enklast får ut barnen om det är bråttom och dörrarna inte går att öppna.

På tal om lås och dörrar så är även normalläget ganska buggigt. Oftast går det bra att ta sig ut men inte sällan får man sitta och slita i öppningsmekanismen ett tag för att få upp dörrarna. Jag har inte lyckats komma fram till varför det funkar ibland men inte alltid, det närmaste jag har kommit en förklaring är att om man först slarvar och inte drar in öppningsmekanismen fullt innan man börjar trycka upp dörren så är det något som går i baklås. Liknande problem är det utifrån. Jag vet inte riktigt hur keyless fungerar, tekniskt alltså. Praktiskt vet jag att det fungerar sådär för Audi. Jag har förstått det som att det är någon sorts fält som påverkas av handen när man för in den mellan dörr och handtag. Men här är bilen väldigt sträng om man nu inte gör exakt som bilen vill och även om man sen försöker göra det lugnt och fint som bilen vill och för ner hela handen bakom handtaget innan man drar i det så ska man inte tro att allt är förlåtet i första taget. Inte sällan får man gräva fram nyckeln och låsa upp med hjälp av den.

Nu ska jag stilla er nyfikenhet om den där extra milen som hade varit användbar. På väg hem från Åre hade vi laddat fullt i Ytterån och tog sikte på Hudiksvall. Hela tiden koll på navigationen att räckvidden var ca 30 km längre än avståndet till mål. Konstant fart. När det är ca 100 km kvar börjar siffrorna plötsligt ändras. Med 50 km kvar är vi nere på 10 km längre räckvidd än avstånd och med 10 km kvar är räckvidden 0. Rätt kul känsla när man kryper fram i 70 km/h på motortrafikleden med tre inte helt imponerade passagerare i bilen. Fram kom vi dock och Audi tycker nog inte att det här är något konstigt. Det finns förmodligen ingen specifikation på hur räckviddsangivelsen ska ske som detta kan avvika från och så länge det inte avviker så är det inget att bry sig om.

Men farthållaren då som jag nämnde i inledningen. Farthållare har väl funnits i över 20 år så det borde väl till och med Audi ha fått till vid det här laget? Kan tyckas, men om det regnar lite så funkar den inte. Jag har resonerat mig fram till två olika orsaker. Om man faktiskt har fått igång den så stänger den ofta av sig själv vid regn, där antar jag att det är för att systemet registrerar obetydliga planingstenderser och därmed stänger av farthållaren. Den andra orsaken, när man inte ens kan starta den, är om det som heter pre sense front inte funkar. Jag gissar att det då är den adaptiva delen i farthållaren som inte funkar och det går nog att slå om till bara farthållare. Men då är vi tillbaks till hur högst anmärkningsvärt det är att säkerhetssystemen helt enkelt inte levererar. Vi pratar inte hundraårsregn utan vanligt regn när vindrutetorkarna inte ens går konstant. Pre sense front förstår man av namnet vad det är tänkt att göra. Det känns som en ganska väsentlig del i den moderna säkerheten att undvika frontalkollisioner eller att köra in i någon. Även om det regnar lite.

I ett läge hade det dock varit önskvärt om farthållaren stängdes av, nämligen om man bromsar med vänster paddel. Det sitter alltså två paddlar, en till vänster om ratten och en till höger. Vänster paddel ökar broms/regenerering och höger paddel minskar densamma. Vi som har kört elbil vet att man använder paddlarna en hel del och då hade det fallit sig naturligt att programmera så att en bromsning med paddeln stänger av farthållaren precis som vanliga bromsen gör. Det hade nog Audi också kommit fram till om de hade provkört bilen.

(Fortsätter i del 4)
 
Ett år med e-tron (del 4)

Det finns många fler saker att anmärka på men det går inte att lista allt här. Jag kan tycka att det här är långt mer än vad man ska behöva tåla på en bil i den här prisklassen. Den rimliga förklaringen hade varit att min bil var ett måndagsex och att Audi hade tagit tillbaks den och beklagat det hela men efter hand har jag kommit till insikten att det är så här det är att köra Audi. Jag kan inte låta bli att känna mig som den där femte nollan bakom ratten.

Nu är jag så klart ganska irriterad på Audi men jag har inget incitament att skrämma bort deras kunder. Det jag är rädd för är att folk får en avig inställning till elbilar på grund av mötet med e-tron. Visst finns det några rent elbilsrelaterade missar men den absoluta merparten av bristerna är snarare knutna till Audi som märke än till e-tron som elbil. Extra olyckligt eftersom e-tron har beskrivits som ”den vanliga elbilen” och därmed kanske attraherat kunder som redan från början är tveksamma till elbilar. Jag har inte provkört konkurrenternas elbilar men min enda rekommendation är att vad ni än gör, välj inte en Audi. Alternativt då om du inte uppskattar de senaste 20 årens utveckling för då kanske du kan beställa bilen med manuellt nyckellås, klippa kablarna till alla sensorer och använda skärmen i mittkonsolen som tavelram till en bild på hunden. För som sagt de fysiska delarna verkar sitta ihop och det skramlar inte när man kör. Eller ja, i och för sig lite vid stora rattutslag men det tar vi i nästa rapport efter två år med bilen.

/Fredrik Berntzon
 
Å

Åke Immo

Gäst
Intressant läsning Fredrik
Jag har haft min en månad nu (den nya face liften) och upplevt delar av dessa egenskaper. Farthållaren hittar på egna hastigheter och vill göra växlingen till ny hastighet fort. Baklucke öppningen när man vill ha den är kinkig att hitta men när man råkar passerar förbi den så kan den öppna spontant vilket är olyckligt i garage. När Apple car play är aktiverat så struntar den i den andra telefonen. Om det ringer, ingen möjlighet att svara. Vid snabbladdning så stannar den av ibland och behöver startas om, sker inte varje gång men varannan. Teoretisk (uppgiven) räckvidd på på 52 mil med den nya 55 s-line verkar omöjligt med tanke på den normalt drar 2,3-2,6 kW/mil och och du kan max använda 106 kWh av batteriet.
Man har på den nya modellen två olika lampor i backspegeln för blinkers och döda vinkel varnaren, dock samma färg...
När det gäller ergonomi så finns farthållaren i en egen spak under blinker. På ratten sitter det inställningar för displayerna i mätarklustret vilka ändras väldigt sällan medans farthållaren används kontinuerligt. Tack vara det platta golvet så försvinner möjligheten att sänka fötterna för att få användning av lårstöden utan att vinkla stolen kraftigt uppåt i framkant. Dörrhöjden (tack vara det höga golvet) gör att man som 186 lång förare slår i huvudet i dörrkarmen vid ursteget om man inte kryper ihop i fosterställning. Känns som om dörren lika hög som i en A3.
Gränssnittet i MMI känns ovanligt krångligt och de har inte jobbat med användarinterface i större omfattning. Deras telefon app kan man låsa upp eller låsa bilen, inte se om den är låst. Absolut inte får ut körjournal. Man kan titta på den när den laddar.
Komforten är dock hög när den rullar och den är relativt tyst upplever jag det som.
 
Topp