Elbilars räckvidd Gymnasiearbete

Posta utan konto!

Gäster kan både posta nya trådar och svar, inget konto behövs!

Registrera Logga in
Hej!
Jag heter Alexander Good och läser teknik, design och produktutveckling på gymnasiet. Jag arbetar med ett gymnasiearbete som handlar om att förlänga elbilars räckvidd när dem drar något, tex en husvagn. Min tanke var att sätta ett batteri på det man drar och jag undrar om problemet med räckvidden är ett verkligt problem som begränsar en som elbilsägare och om det är något man som bilägare tänker på alls? Jag är väl medveten om att många elbilar idag inte har dragkrok, det är endast dem i storleken av Tesla Model X, Audi E- tron, Polestar m.m som har tillgång till dragkrok.
 

axelvgd

Ny medlem
För min del kan räckvidd vara ett problem om bilen går kortare än 20-25 mil på en laddning. Men många nya modeller går ju mycket längre än så och då tänker jag sällan på hur mycket batteri som är kvar. Jag har idag en bil som går ca 18 mil och en annan som går ca 35 mil, så jag upplever båda situationerna.

När det gäller släpvagn räcker en lätt dragvikt för min del, upp till 750kg. Behöver jag dra något tyngre/större kan jag hyra/låna en annan bil eller skåpbil för de få tillfällena det handlar om.
 
Topp