Elbil för ett liv i Europa

Posta utan konto!

Gäster kan både posta nya trådar och svar, inget konto behövs!

Registrera Logga in
J

Johannes

Gäst
Hallå gänget,

Det är så att jag lever lite av en digital nomad liv och har möjligheten att röra mig fritt var jag vill.
Nu är det så att nästa år hade jag tänkt att skaffa mig en bil, eventuellt en hund och ta mitt pick och pack och dra söder ut.
Dessutom är jag för att lat och vill slippa huvudvärken att äga en bil så kommer söka mig till privat/företagsleasing av en bil.

Detta är egenskaperna jag söker hos bilen
- El eller Elhybrid
- Rolig körupplevelse (Bra tryck och låg tyngdpunkt)
- Plats för en hund och helst en person till.
- Medium Bagageutrymme som rymmer resväska, dator, elektrisk trumset, och div. andra saker.
- Finnas som leasinguthyrning
- Bra mjukvaru egenskaper ("Självkörning", "Entertainment")
- Kostnad under 10,000 SEK per månad

Har sjävklart kollat in både Tesla och Polestar som är två starka alternativ. Däremot är jag inte hundra på vilken som är mest prisvärda.
Det som är bra med Tesla är ju såklart deras laddnätverk, som kommer göra själva resan billigare i längden och deras mjukvaru egenskaper, men väger detta upp priset för bilen?

Klarar man att köra enbart elbil ner i Europa? (Läs: bo i Europa)
När jag stosar runt i städerna så ser jag väldigt sällan några laddstationer, så jag gissar att dessa är utplacerade på specifika ställen eller utanför städerna.

Hit me up with your best electric cars!
 
B

björnen2023

Gäst
Har kört en ID.4 ned till Italien och där i flera månader utan problem. Du kommer behöva anpassa dig efter var du kan ladda. Men problemet är inte omöjligt att lösa – gäller bara att man håller utkik och planerar.
 
G

Grimlos

Gäst
Har du ändå en sån pass budget så liter ID Buzz som det enda riktiga. Då kan du lätt campa i bilen när du så vill. Och absolut går det att köra enbart elbil nere i Europa åtminstone i "Väst".
 
Topp