Easee Home Laddbox som operatör

Posta utan konto!

Gäster kan både posta nya trådar och svar, inget konto behövs!

Registrera Logga in

Igge

Ny medlem
Hej,
ny i detta forum så ni får ursäkta om det är en fråga som redan lyfts.
vi har en Easee Home sedan en månad och den fungerar utmärkt. Vi kör 3-fas laddning upp till 11kW med 20A.
Bilen är en Kia Soul -21.
Nu vill vi schemalägga laddningen till natten men det vill inte fungera med bilens App (Uvo) av någon anledning.
Men laddboxen har ju sin egen app och där kan man också schemalägga laddning. Dock måste man först välja operatör.
Där kan jag bara välja Easee.
Nu till min fråga, vad innebär det att välja Easee som operatör?
Operatör för vad?
Vi har inte Tibber som elleverantör som många andra Easee-användare verkar ha.
Mvh
Igge
 
C

Christian

Gäst
Easee tillhandahåller boxen med ett API för "tredjeparter".

Operatören är en mellanhand som använder laddboxens API för att styra den. Ofta integrerat med andra tjänster. För att kunna styra din box smart behövs i praktiken en operatör.

Easee kan själva vara operatör - hur man väljer dem vet jag dock inte. Tibber är en operatör som vill tjäna pengar på att sälja el till dig (även om det inte är ett absolut krav att köpa el från dem).

Teknsikt sett är operatören en i mitt tycke onödig mellanhand, men det kanske finns andra aspekter som kan motivera deras existens. Kanske får man bättre integrationer? Jag ser dock en stor inlåsningseffekt som jag inte tror gagnar konsumenten på sikt.

De senaste dagarnas driftsstörningar hos Easee visar på jättestora sårbarheter i denhär arkitekturen och jag tror att man måste få till bättre, lokala, backuplösningar så att folk kan ladda sin bil även när "molnet" strular.
 

mhall

Ny medlem
Antar att du redan har ett timavtal hos din elleverantör då du vill styra laddningen till natten. Om inte, skulle jag rekommendera att skaffa ett sådant avtal för att verkligen dra nytta av det låga timpriset som oftast infaller efter midnatt fram till ca 06:00. Jag kör själv Tibber och är mycket nöjd på alla plan. Deras app är fantastiskt bra och innehåller en butik med smarta prylar som sänker din elförbrukning och analyser för förbrukning i ditt hem jämfört med liknande hushåll. Den innehåller också en bra chatt funktion med deras support där all historik sparas. Använd gärna denna länk så får du 500kr att shoppa loss för https://invite.tibber.com/e646d15d
 
C

Christian

Gäst
Antar att du redan har ett timavtal hos din elleverantör då du vill styra laddningen till natten. Om inte, skulle jag rekommendera att skaffa ett sådant avtal för att verkligen dra nytta av det låga timpriset som oftast infaller efter midnatt fram till ca 06:00. Jag kör själv Tibber och är mycket nöjd på alla plan. Deras app är fantastiskt bra och innehåller en butik med smarta prylar som sänker din elförbrukning och analyser för förbrukning i ditt hem jämfört med liknande hushåll. Den innehåller också en bra chatt funktion med deras support där all historik sparas. Använd gärna denna länk så får du 500kr att shoppa loss för https://invite.tibber.com/e646d15d
Timpris låter väldigt bra, men jag har inte lyckats räkna fram att det skulle vara lönsamt över sikt och jag har heller inte lyckats få någon "frälst" timprisanvändare att dela med sig av vilket snittpris de får per månad. För egen del står laddningen för cirka 20% av förbrukningen. Resten av förbrukningen varken kan eller vill jag styra efter elpriset, utan jag har ju ett faktiskt behov av energin när den konsumeras.
 
P

Pelle holmberg

Gäst
Här kommer en ”tibberfrälst” som kan dela med sig ;-)
Under 2021 (mån 1-5) hade vi snittkostnad från Tibber (exkl nät och energiskatt) på 59 öre.

Det är fler saker man börjar styranär man har timavtal. Man får indikation på när energipriser är ”ohemult ” och då undviker vi tex torktumlare som är vår stora ”energitjuv”, nu har vi Eease för laddning också , men då bilen är laddhybrid och vi inte kör så mycket detta konstiga år, så har det nog inte spelat så stor roll -ännu.
 
Topp