Någon mer som kör kangoo? En elbilsförare som även gillar V8 diesel här!

Posta utan konto!

Gäster kan både posta nya trådar och svar, inget konto behövs!

Registrera Logga in

OP-V8

Ny medlem
Tjoho! Ny medlem och första inlägget! Jag gillar att driva bilar på ett energieffektivt sätt, därför gillar jag elbilar, dock ogillar jag modern digital teknik som är omöjlig att göra modifieringar och anpassningar på. Jag är en motorkille som har kört amerikanare sen jag tog körkort, och har fortfarande 2 USA-bilar, en Oldsmobile Ninetyeight -82:a med V8 diesel och en Ford F250 -86:a med 7.3TD att jag kör dieseljänkare beror på att det är det mest energieffektiva av förbränningsmotorer och kan enkelt köras på biobränsle vilket jag gör. Och amerikanska fordon från "rätt" sida oljekrisen har faktiskt låg förbrukning för sin storlek. Oldsen väger 2 ton och går på .78 långkörning.
Nog om det, nu handlar ju forumet om elbilar och inte V8 diesel :) Till vardags kör jag Renault Kangoo ZE -13 eftersom det var den enda elbil utan en massa digitala skärmar och trams, samt med vanlig startnyckel. Dock tycker jag fortfarande att en elbil kan byggas enklare och driftsäkrare. Därför skulle jag vilja göra min egen konvertering framöver.
Jag gillar kangoon förutom att den är felhjulsdriven. det är så irriterande när det går rakt i kurvor. Har hamnat i diket pga den farliga felhjulsdriften en gång. det sitter i ryggmärgen hur en bil ska bete sig i halt väglag då jag kört rätthjulsdrift sedan 15-års åldern och detta är första felhjulsdrivna. Om det ändå vore 4wd så skulle det kännas bättre. Innan jag köpte kangoon var jag inne på att köpa E-Vito, men ångrade mig då den också är felhjulsdriven och mycket dyrare. Jag friköpte batteriet på min då det har 98%SOH efter 5000mil så jag ser ingen mening att skänka bort pengar till kapitalister varje månad :) Jag har gjort diverse modifieringar som att kunna stänga av DC_DC omvandlaren om räckviddsångesten slår till, samt monterat större däckprofil för bättre markfrigång och tagit bort krängningshämmaren fram för bättre framkomlighet på ojämnt underlag. Jag gillar att den har en oljepanna för värmen, då det inte påverkar räckvidden så bilarna kan byggas med mindre batterier (=miljövänligare tillverkning, metallerna räcker till fler elbilar på vägarna istället för några få skrytbilar i socitetskvarteren) Och det är ju ett energieffektivt sätt att nyttja flytande bränsle, och det går ju köra på biodiesel det lilla den nu förbrukar. Dock funderar jag på att nyttja den lilla spillvärme som kommer ut ur avgasröret till att värma batteriet, genom att dra en rörslinga på undersidan av batterilådan, försämrar ju markfrigång, men jag ska försöka göra den endast 15mm tjock med flera paralella kanaler.
men denna bil ska jag inte ha för evigt.. När politiken fattat att det är bättre för vårt jordklot att elkonvertera befintliga bilar istället för att slösa resurser på nyproduktion och inför en saftig bonus för konvertering, så ska jag ta en Buick Roadmaster 90-talare och montera en 60-100kw motor, 50-80kwh batteri, och glida ljudlöst och bekvämt till en låg kostnad då aerodynamiken är extremt bra på de bilarna vilket borde ge lägre förbrukning än kangoon som ligger på 2kwh/milen i ecoläge! Har pressat ner den till 1.4kwh på sommaren men då fick jag låta farten sacka till 50 i uppförsbackar och inte mer än 70 på plan mark. Jag är ändå inte intresserad av att ligga och pressa, tycker att energieffektivitet och att tillvarata minsta lilla lägesenergi går före tiden. Tyvärr går utvecklingen i motsatt riktning då vi får starkare och starkare motorer som frestar till en ryckig och slösaktig körstil samt att tidshetsen i samhället ökar, och inte nog med det, vägverket har ju fått för sig att bygga rondeller överallt som gör att alla måste sakta in och accelerera, ju tyngre transporter desto större energislöseri där, och för att inte tala om vansinnet i att sätta en fartkamera längst ner i en nerförsbacke.. Ibland funderar man på om de som kommer på sånt någonsin suttit på en cykel och förstått sambandet mellan energiåtgång och nyttjande av lägesenergi. Jag använder aldrig bromsarna på cykeln!
Långt inlägg, men kul med nytt forum! Hoppas det finns många kreativa elbilsentusiaster här! Slänger upp en bild på kangoon som motbevisar allt snack om att elbilar inte kan dra tungt! förvisso blev förbrukningen runt 5kwh/mil men det var inga problem att dra dessa 3.5 ton. Traktorn på mitt USA-släp med elbromsar är en Fordson som fått en V8 diesel från Oldsmobile istället för original fotogenmotor.
elbildrartungt.jpg
 

axelvgd

Ny medlem
Jag har också en Kangoo och funderar på olika sätt att öka räckvidden eller ordna snabbare laddning.
Hur gör man för att stänga av DC-DC-omvandlaren vid behov?
 
M

mvh lennart

Gäst
Tjoho! Ny medlem och första inlägget! Jag gillar att driva bilar på ett energieffektivt sätt, därför gillar jag elbilar, dock ogillar jag modern digital teknik som är omöjlig att göra modifieringar och anpassningar på. Jag är en motorkille som har kört amerikanare sen jag tog körkort, och har fortfarande 2 USA-bilar, en Oldsmobile Ninetyeight -82:a med V8 diesel och en Ford F250 -86:a med 7.3TD att jag kör dieseljänkare beror på att det är det mest energieffektiva av förbränningsmotorer och kan enkelt köras på biobränsle vilket jag gör. Och amerikanska fordon från "rätt" sida oljekrisen har faktiskt låg förbrukning för sin storlek. Oldsen väger 2 ton och går på .78 långkörning.
Nog om det, nu handlar ju forumet om elbilar och inte V8 diesel :) Till vardags kör jag Renault Kangoo ZE -13 eftersom det var den enda elbil utan en massa digitala skärmar och trams, samt med vanlig startnyckel. Dock tycker jag fortfarande att en elbil kan byggas enklare och driftsäkrare. Därför skulle jag vilja göra min egen konvertering framöver.
Jag gillar kangoon förutom att den är felhjulsdriven. det är så irriterande när det går rakt i kurvor. Har hamnat i diket pga den farliga felhjulsdriften en gång. det sitter i ryggmärgen hur en bil ska bete sig i halt väglag då jag kört rätthjulsdrift sedan 15-års åldern och detta är första felhjulsdrivna. Om det ändå vore 4wd så skulle det kännas bättre. Innan jag köpte kangoon var jag inne på att köpa E-Vito, men ångrade mig då den också är felhjulsdriven och mycket dyrare. Jag friköpte batteriet på min då det har 98%SOH efter 5000mil så jag ser ingen mening att skänka bort pengar till kapitalister varje månad :) Jag har gjort diverse modifieringar som att kunna stänga av DC_DC omvandlaren om räckviddsångesten slår till, samt monterat större däckprofil för bättre markfrigång och tagit bort krängningshämmaren fram för bättre framkomlighet på ojämnt underlag. Jag gillar att den har en oljepanna för värmen, då det inte påverkar räckvidden så bilarna kan byggas med mindre batterier (=miljövänligare tillverkning, metallerna räcker till fler elbilar på vägarna istället för några få skrytbilar i socitetskvarteren) Och det är ju ett energieffektivt sätt att nyttja flytande bränsle, och det går ju köra på biodiesel det lilla den nu förbrukar. Dock funderar jag på att nyttja den lilla spillvärme som kommer ut ur avgasröret till att värma batteriet, genom att dra en rörslinga på undersidan av batterilådan, försämrar ju markfrigång, men jag ska försöka göra den endast 15mm tjock med flera paralella kanaler.
men denna bil ska jag inte ha för evigt.. När politiken fattat att det är bättre för vårt jordklot att elkonvertera befintliga bilar istället för att slösa resurser på nyproduktion och inför en saftig bonus för konvertering, så ska jag ta en Buick Roadmaster 90-talare och montera en 60-100kw motor, 50-80kwh batteri, och glida ljudlöst och bekvämt till en låg kostnad då aerodynamiken är extremt bra på de bilarna vilket borde ge lägre förbrukning än kangoon som ligger på 2kwh/milen i ecoläge! Har pressat ner den till 1.4kwh på sommaren men då fick jag låta farten sacka till 50 i uppförsbackar och inte mer än 70 på plan mark. Jag är ändå inte intresserad av att ligga och pressa, tycker att energieffektivitet och att tillvarata minsta lilla lägesenergi går före tiden. Tyvärr går utvecklingen i motsatt riktning då vi får starkare och starkare motorer som frestar till en ryckig och slösaktig körstil samt att tidshetsen i samhället ökar, och inte nog med det, vägverket har ju fått för sig att bygga rondeller överallt som gör att alla måste sakta in och accelerera, ju tyngre transporter desto större energislöseri där, och för att inte tala om vansinnet i att sätta en fartkamera längst ner i en nerförsbacke.. Ibland funderar man på om de som kommer på sånt någonsin suttit på en cykel och förstått sambandet mellan energiåtgång och nyttjande av lägesenergi. Jag använder aldrig bromsarna på cykeln!
Långt inlägg, men kul med nytt forum! Hoppas det finns många kreativa elbilsentusiaster här! Slänger upp en bild på kangoon som motbevisar allt snack om att elbilar inte kan dra tungt! förvisso blev förbrukningen runt 5kwh/mil men det var inga problem att dra dessa 3.5 ton. Traktorn på mitt USA-släp med elbromsar är en Fordson som fått en V8 diesel från Oldsmobile istället för original fotogenmotor.
Visa bilaga 2
Hejn då är renault rätt driftsäkra elbilar synd de inte finns 4wd , kanske kommer ombyggnadskit m diffbakaxel och elmotorkit annars får man plocka ihop nåt själv, men de ska ju besiktigas också,, imponerande kangoo kan dra så mycket,,
 
Topp