Ladda elbil under färd

Posta utan konto!

Gäster kan både posta nya trådar och svar, inget konto behövs!

Registrera Logga in

Shas

Ny medlem
Jag har en fråga rörande laddning/direkt el under färd. Jag undrar om det är möjligt att på ett enkelt sätt använda sig av en extern energikälla på samma sätt som en hybrid.

En elbil drar i snitt ca 5kWh... Om man använder sig av ett elverk på 5kW så borde det i en perfekt värd utan förluster gå att köra elbilen.. Vid gaspådrag tas den saknade energin från batterierna och vid lugn körning laddas dessa åter med överskottet.

Att ladda batterier med 5kW är om det ens är möjligt fruktansvärt dumt då man förlorar en hel del energi på detta...

Någon som vet ?
 
N

Niclas

Gäst
Du ska köpa en ren elbil och retrofita ett elverk så du får en hybrid? Du efterfrågar något som är enkelt, det enklaste är nog i sådana fall att köpa en hybrid från början.
 

Shas

Ny medlem
Förstår att frågan kan låta märklig... men det finns en anledning till frågan.... Kanske är så att energin till elverket finns tillgänglig
 
M

Mikael

Gäst
En typisk elbil drar ca 2kwh el per mil. säg vid 90 km/h det ger 18 kw eleffekt behövs. för det behöver du ett maffigt elverk i skuffen med en 30 hästars motor minst på fullt ös. Inget litet elverk. En riktigt snål liten elbil kanske drar 1 kwh per mil vid säg 50 km/h. Inte speciellt praktisk sätt att resa på.
 
S

Stefan

Gäst
Hej och tack för ditt svar...

Ett elverk som kontinuerligt ger 2kW är för mig ganska litet... Tanken var att detta skulle drivas på ved och en sådan ved generator skulle faktiskt vara ganska hanterbar men en kärra krävs givetvis

Iden kommer aldrig genomföras åtminstone inte av mig men det är alltid spännande att tänka...
 
Topp