Ladda elbil från motorvärmaruttag/stuga

Posta utan konto!

Gäster kan både posta nya trådar och svar, inget konto behövs!

Registrera Logga in

tobbo166

Ny medlem
Hej!

Om man hyr en fjällstuga och det finns ett motorvärmaruttag, eller hos nån släkting med gamla ledningar och 10 A säkringar: finns det nån grunka man kan sätta i uttaget som begränsar effektuttaget? Tråkigt när proppar går mitt i natten, man kommer ut på morgonen, bilen ej laddad, kallt i stugan om nån huvudsäkring gått, brand eller annat elände.

Elbilsstandarden medger ju laddning fom 1,4 kW. Skulle vilja kunna sätta en grej i uttaget som gör att laddaren endast kan ta tex 2000 W, ej mer. Antingen justerbart max effektuttag, eller ett fast värde. Kanske finns nåt på Elfa/Conrad etc?

Alternativ lösning är en utomhustimer. I så fall vill jag gärna ha tips på tider? Tex ladda en timme, pausa 30 min? Tror inte på korta intervaller som i detta inlägg:
- stackars bilen hinner knappt kicka igång elektroniken innan laddningen upphör...

Helt ok om bilen laddar långsamt och hälften av tiden endast, bättre än ingenting! Man har troligen någon mil till skidbacken, behövs nog inte så mycket ström. Och man kan ju sätta igång efter man har bastat och så...
 
Senast ändrad:

tobbo166

Ny medlem
Det bör vara en COTS (Customer of the Shelf) produkt så man slipper löda själv och annat. Enkel att använda. En hane och en hona SHUKO 220 V typ :)
 

OP-V8

Ny medlem
för det första, plugga ALDRIG in någon timer eller annan produkt mellan laddkabeln och uttaget, det finns bekräftade bränder som startat pga det. Men som tur är finns lösning på ditt problem, med denna laddkabel: https://evconnect.se/collections/portabla-laddare/products/typ-1-enfas-230v-10-16a kan du ladda från 6-16amp i schuko. 16 Amp kan användas för snabbare laddning "medan du väntar" på att åka vidare och har uppsikt över laddningen, och max under 2-4 timmar beroende på elledningarnas skick. med gamla pappersisolerade ledningar (äldre elinstallation än 1953) skulle jag aldrig våga ladda mer än 6 amp oavsett. Och det finns likadana laddkablar till halva priset om du letar på Ebay... gav bara ett förslag från Sverig om du föredrar att handla från svenska leverantörer.
 
Topp