Hem
Forum
Forumlista
Sök forum
Vad är nytt
Nya inlägg
Nya profilinlägg
Senaste aktivitet
Medlemmar
Aktuella besökare
Nya profilinlägg
Sök profilinlägg
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Meny
Logga in
Registrera
Hem
Forum
Elbilar
Elfordon - Allmänt
Hur fungerar det att stå med en elbil ute i carport under vintern?
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Svara på tråd
Posta utan konto!
Gäster kan både posta nya trådar och svar, inget konto behövs!
Registrera
Logga in
Meddelande
<p>[QUOTE="J.S, post: 106"]</p><p>Hej!</p><p></p><p>Det skiljer lite från modell till modell hur detta sköts. I de lite dyrare bilarna, så som Tesla, så har du mycket riktigt ett system som ser till att batterierna håller sig inom önskad temperatur. Att ha sladden inkopplad i detta fall är en fördel eftersom då tas elen ur elnätet istället för att använda batteriet.</p><p></p><p>Sedan finns det bilar som har... Ja, snålat. Till exempel VW e-Golf har varken batterikylning eller batterivärmare. I vanliga fall torde det dock inte vara katastrof. Visst, ur ett kallt batteri får du helt enkelt ut mindre energi (till det värmts upp igen, då kommer energin att bli åtkomlig igen.) men det lär inte vara något som checkas av för garantier. Att det skulle ta skada lär inte ske under vanliga omständigheter enligt min ovetenskapliga gissning, det behöver troligen be <em>rejält </em>kallt innan det ska ske. Att lämna elbilen vid jobbet under ett par timmar ser jag inte som ett problem.</p><p></p><p>Generellt kan man säga att värme är betydligt mera besvärligt än kyla. Hög värme (30+ grader) under längre tid skadar/skyndar på degraderingen litium-jon batterier (vilket då blir ett problem speciellt för de få bilarna utan batterikyla, med andra ord, Nissan Leaf och VW e-Golf), medans kyla endast temporärt fryser in den lagrade energin.</p><p>[/QUOTE]</p>
[QUOTE="J.S, post: 106"] Hej! Det skiljer lite från modell till modell hur detta sköts. I de lite dyrare bilarna, så som Tesla, så har du mycket riktigt ett system som ser till att batterierna håller sig inom önskad temperatur. Att ha sladden inkopplad i detta fall är en fördel eftersom då tas elen ur elnätet istället för att använda batteriet. Sedan finns det bilar som har... Ja, snålat. Till exempel VW e-Golf har varken batterikylning eller batterivärmare. I vanliga fall torde det dock inte vara katastrof. Visst, ur ett kallt batteri får du helt enkelt ut mindre energi (till det värmts upp igen, då kommer energin att bli åtkomlig igen.) men det lär inte vara något som checkas av för garantier. Att det skulle ta skada lär inte ske under vanliga omständigheter enligt min ovetenskapliga gissning, det behöver troligen be [I]rejält [/I]kallt innan det ska ske. Att lämna elbilen vid jobbet under ett par timmar ser jag inte som ett problem. Generellt kan man säga att värme är betydligt mera besvärligt än kyla. Hög värme (30+ grader) under längre tid skadar/skyndar på degraderingen litium-jon batterier (vilket då blir ett problem speciellt för de få bilarna utan batterikyla, med andra ord, Nissan Leaf och VW e-Golf), medans kyla endast temporärt fryser in den lagrade energin. [/QUOTE]
Förhandsvisning
Namn
Verifiering
Skriv namnet på högtiden vi firar vid sommarsolståndet i boxen nedanför. Ledtråd: man brukar dansa runt en stång.
Skicka svar
Hem
Forum
Elbilar
Elfordon - Allmänt
Hur fungerar det att stå med en elbil ute i carport under vintern?
Topp