höljet lossnar på elkabel

Posta utan konto!

Gäster kan både posta nya trådar och svar, inget konto behövs!

Registrera Logga in

wipwip

Ny medlem
hej
jag undrar varför höljet lossnar på elbablarna till våra elbilar på jobbet , är det för att folk gör något fel eller hur man hänger dom på stolpen vad kan hända när det blir så här .

wipwip

Ny medlem
är det ingen som vet något om detta problem , alltså jag kan ju se kablarna som går inne i höljet höljet ska väl sitta fast inne i kontakten fastspänd , frågan är ju varför detta kan bli , är det för att folk drar i höljet när dom tar ut kontakten för att köra eller fins det någon annan orsak av detta .

Per

Administratör
Forumpersonal
konstigt , är inte detta ett forum för elbilar och dess problem eller har jag kanske kommit helt fel tro ??
Min erfarenhet med laddare som många använder är att upphängningen måste vara enkel. Annars blir det lätt onödigt slitage.

Att höljet (ytterisoleringen) lossnar eller spricker på elkablarna till laddstolparna är tyvärr inte helt ovanligt.
- Om kablarna hänger tungt ner från stolpen eller ofta dras i marken, så får ytterhöljet en påfrestning där kabeln böjs mest.
- Solens UV-strålning, kyla och fukt bryter långsamt ner gummit/plasten. På vintern blir höljet stelt, på sommaren mjukt – det här framkallar sprickor.
- Om man lindar kabeln för hårt runt stolpen eller viker den skarpt, så koncentreras slitaget på vissa punkter.

PS. Du har inte kommit fel :)

Topp