Hej!
Jag hjälper en BRF att utreda laddplatser, och jag blir mer och mer förvirrad ju fler leverantörer vi pratar med. Alla verkar ge helt olika besked om vad som är “måste” och vad som är “nice to have”.
Exempel på skillnader vi fått:
Det gör det svårt för styrelsen att veta var man ens ska börja.
Min fråga är därför:
Vad är den logiska första pusselbiten när en BRF ska ta beslut om laddplatser?
Är det elservisen, mark/kabeldragning, val av box, debiteringsmodell… eller något helt annat?
För att få någon slags bild av kostnadsläget har vi testat att samla flera offerter via den här tjänsten, vilket gav åtminstone ett spann att utgå från:
https://brf-laddning.se/jamfor-offert
(om länkar inte är okej här, säg till så tar jag bort)
Men jag är fortfarande osäker på i vilken ordning man ska tänka innan man tar beslut, så alla erfarenheter uppskattas!
Jag hjälper en BRF att utreda laddplatser, och jag blir mer och mer förvirrad ju fler leverantörer vi pratar med. Alla verkar ge helt olika besked om vad som är “måste” och vad som är “nice to have”.
Exempel på skillnader vi fått:
- vissa säger lastbalansering är kritiskt, andra säger det behövs först när fler platser byggs ut
- en vill sätta stolpar, en annan tycker det är fel och föreslår väggmontage
- vissa pratar om backend / RFID, andra nämner det inte ens
- elservisens kapacitet verkar vara viktig, men ingen har kunnat ge ett rakt svar på hur mycket den påverkar
- priset har varierat med över 100 000 kr trots samma antal platser (!)
Det gör det svårt för styrelsen att veta var man ens ska börja.
Min fråga är därför:
Är det elservisen, mark/kabeldragning, val av box, debiteringsmodell… eller något helt annat?
För att få någon slags bild av kostnadsläget har vi testat att samla flera offerter via den här tjänsten, vilket gav åtminstone ett spann att utgå från:
(om länkar inte är okej här, säg till så tar jag bort)
Men jag är fortfarande osäker på i vilken ordning man ska tänka innan man tar beslut, så alla erfarenheter uppskattas!